"حوار مع يارا غازي 'Queen Dark': رحلة الإبداع من طنطا إلى عالم الروايات"

 

 

يارا غازي صاحبة ال 20 عام، من محافظة طنطا، والملقبة ب Queen dark، طالبة بكلية الدراسات الإسلامية قسم اللغة العربية، كاتبة روايات متميزة، دايما واثقة من نفسها وبالأخص في مجالها، ودا من حبها لموهبتها لإنها من الطفولة، أكثر ما تفتخر بيه اكتشفت شغفها في الكتابة. 

 


 احكيلنا حكايتك مع الكتابة 

أنا كان عندي روم بوستات عادي جدا، ف في بنوتة من الروم دخلت تتكلم معايا إن هو روم غير هادف ومش بنستفاد منه، عجبتني طريقتها وفي نفس الوقت استفزتني. 

واحدة واحدة بدأنا نتكلم وعرفتني إنها كاتبة روايات وكانت بتاخد رأيي في رواية وعجبتني أوي، قلت أنا أجرب أكتب، وفعلا جربت وكانت حاجة صغيرة جدًا وكنت مش مرتبة الأفكار، وكنت بحب اسمع روايات على قنوات اليوتيوب.

 وبدأت رحلتي مع كتابة الروايات، واكتشفتها رغم إنها كانت عندي بالفطرة، لأني كنت بحب احكي أوي قصص زي فانتازيا كده، لحد ما بقى عندي مملكه وبشارك فيها، وحاليا بقى لي في المجال ثلاث سنين وإن شاء الله مكاملين للأخر. 


 

تفتكري أول حاجة كتبتيها؟

أكيد لسه فاكرة ومعايا كمان pdf بكل رواياتي من الأول. 

أول روايات يارا غازي
"مشرحة الأموات"
أول كتابات يارا غازي 


 

إيه حكاية لقبك Queen Dark 

أنا بحب الرعب، فدمجت اللقب من حبي للنوع ده.

عندي كمان 6 مميزين في حياتي بعتبرهم أقمار، بس على كوكب تاني، والنجوم دول هم الفان، أما أنا فـ السماء... في الليل.



مين اللي وقف جمبك وشجعك من بدايتك لحد دلوقتي؟

أصدقائي المقربين: "نورهان" و"لوجي" ودي بالأخص أول واحدة اكتشفت الموهبة دي، وكانت أول قارئة، وكانوا معايا من البداية. 

صديقتب المقربة: بتشجعني وبعتبرها أختي ليا إسمها "أمينة". 

نجومي: عيلتي الثانية اللي دايما بيشجعني. 

 أهلي: مفيش للأسف، بس أنا واثقة إن هيجي اليوم اللي هيكونوا فخورين بيا فيه. 



أكتر فن بتحبي تكتبيه؟

بصراحة بحب أكتب في كل الأنواع، لكن اللي بيشدني أكتر هو :-
الرعب والإثارة: خصوصًا لما يكون فيهم غموض نفسي وحبكة غير متوقعة. بحب ألعب بعقول القرّاء وأخليهم يفكروا مع كل تفصيلة، ويحسوا إنهم جزء من القصة.

رومانسي وكوميدي: بحب أكتب قصص تخلي القارئ يضحك ويحس بمشاعر دافئة.

 الأكشن: بحب أدمجه مع أي نوع تاني علشان يضيف إثارة وحركة للأحداث.



مين قدوتك في الكتابة؟

وبقولها بكل فخر "ريناد يوسف" كاتبة الروايات المعروفة والمحببة إلى قلبي. قدوتي وإن شاء الله أتمنى أكون زيها في يوم من الايام. حبيتها علشان بساطتها في الكتابة وأسلوبها المميز والدقيق، بتخلينا نعيش في قلب رواياتها، نعيط ونضحك وتحسسنا بالأجواء الجميلة اللي جوه الرواية، بحبها لأبعد الحدود. 



إيه أكتر رواية محببة لقلبك؟

 والله هم كلهم حلوين، بس أنا كان عندي جملة مشهورة من بدايتي، "أنا لحد دلوقتي ما كتبتش أي رواية حلوة، لأن في أحلى من كده"، وبحاول أطور من نفسي، كل يوم بحاول أعمل أفضل من كده. 

بس أفضل رواية عموما أخذت مكان جوه قلبي وكنت كتباها وشغالة عليها اليومين دول اسمها "فتاة في المعسكر". ودي رواية بتضم حب للصحاب وقد إيه هم لازم يكونوا دايما مع بعض، وخوف وحنية زايدة وفيها رعب. 



إيه أكتر تعليق أثّر فيكي؟

قالولي: "مش هتوصلي، ومحدش هيعرفك، ورواياتك وحشة."

ده مخلانيش أقف، بالعكس أنا بحاول كل يوم أطور من نفسي علشان الجمله دي، السبب أنا عايزة اعرفو حرفيا. 
الإيجابيات كتير وممكن أشارك معاكي فيها وكلامهم ليا علشان بيحبوني. 

وفي بنات كتير دايما بيقولوا لي إنهم حبوا الروايات لما قرأوا ليا، وإن بدايتهم كانت معايا في مشواري وقرأوا روايات على أيدي أنا، ودي حاجه بتفرحني أوي. 

وكمان في ماميز بيتابعوا مع أولادهم معايا في روم رواياتي، يعني معروفة وسط الأطفال والمراهقين والكبار، ودي حاجه أنا فخورة بيها. 



واجهتك مشاكل ككاتبة؟ وإزاي تعاملتي معاها؟

الأخطاء إملائية: وده بيضايقني عموما بعد ما أنزل الرواية وبحاول أحسن من نفسي بردو علشان إن شاء الله في المستقبل قريب أوي هيكون عندي كتاب وراقي. بتعامل معاها بإني بخلي بالي دايما أو مثلا صديقة بتساعدني وبتصحح ورايا. 


 الكلام السلبي: ساعات بضعف وبزعل أوي، بس دايما اللي بيحبوني، بيقولوا:"لو معندكيش أعداء نجاح، يبقى مش ناجحة." ودا كلام بيحفزني.



ازاي بتطور من نفسك؟

أفكاري بتبقى مميزة جدا وبره الصندوق ومش مختلطة بالروايات، الفترة دي خيالي واسع لدرجة كبيرة وده اللي ساعدني، ودايما الطبيعي بتكون على شكل رواية بالنسبة ليا. 



بتحبي تكتبي في أي أجواء؟

لما أكون قاعدة لوحدي في أجواء هادية جدا وسط الطبيعة والمناظر الحلوة، أو مكان بعيد عن البشر عموما. وده مكاني الخاص وبكتب بكل تلقائية، بس باخذ بالي من طريقة السرد. 




إيه هو حلمك اللي بتسعي لتحقيقه

إني أكون محبوبة. مشهورة وسط "نجومي" ، ويبقى لي روايات ورقية إن شاء الله في المستقبل، ويكون عندي قناة يوتيوب خاصة بيا لأني بحب الانيميشن اوي. 



نصيحة تقولها لحد عايز يبدأ في مجال الكتابة

> اكتب وما تخافش من الغلط. كل كاتب ناجح كان في يوم مبتدئ.
> ماتقارنش نفسك بحد، قارن نفسك بنفسك، وشوف إنت كنت فين وبقيت فين. 
> اقرأ كتير، واكتب أكتر، ومتكسلش تراجع وتعدل على شغلك.
> والأهم من كل ده: استمتع بالكتابة، لأن الشغف هو اللي هيخليك تكمل.



إيه أكتر حاجة لفتت انتباهك في حكاية يارا؟
شاركنا رأيك في الكومنتات! 

كتابة: BMD





ولو أنت مهتم بمجال الكتابة انصحك تقرأ:

  • حوارنا مع كاتبة الخواطر "عفاف محمد" ⬇️

  • حوارنا مع كاتب الرعب "أحمد ناصر" ⬇️

  • حوارنا مع كاتبة رواية كل الطرق "ميادة سليم" ⬇️

تعليقات

المشاركات الشائعة

التسميات

عن عبثيون 💛 🌟4 تأملات ذاتية،تطوير الذات،نضج ووعي،رحلة داخل النفس،أسئلة عبثية3 خواطر3 دينية وعبادات3 فضائي ألي3 في مثل هذا اليوم3 كتابات AEMO3 كيان نصوص عظيمة3 بقلم مريم محسب2 مبادرة بريق الأمل2 التراث النوبي1 اليوم العالمي1 بقلم ياسمين رضا عابدين1 بلاد النوبة1 تغطية1 جمعية أثر1 دعم المواهب1 رحلة فنية1 فنانون مستقلون1 فيها حاجة حلوة1 قصة قصيرة، الكرسي الفارغ، مقعد الانتظار، نص أنثوي، أدب، داليا موسى، حب وخذلان1 كتابات ياسمين رضا عابدين1 كلية ألسن، أقسام كلية ألسن، مجالات عمل خريج كلية ألسن1 كلية الآداب، أقسام كلية الآداب، مجالات عمل خريج الآداب1 كلية الحقوق، أقسام كلية حقوق، مجالات عمل خريج حقوق1 كلية الزراعة، أقسام كلية الزراعة، مجالات عمل خريج زراعة1 كيان سراب الفصاحة1 مجالات عمل خريجي دار العلوم،أقسام دار العلوم،1 مهارات لغوية تطوير الذات فرص عمل حر دليل المبتدئين فرص عمل حر عبثيون - دليل المسارات1 مواهب شابة1 نتيجة الثانوية العامة،كليات،أقسام الكلية،مجالات عمل الخريجين1
عرض المزيد